De vlag kan uit voor een IKC bij de Bonifatius

14 juli 2020
Na een eerder besluit in juli over een nieuw IKC in Hoogwoud, is op 29 oktober 2020 in de gemeenteraad het besluit gevallen voor het IKC in Spanbroek/Opmeer.
Vanaf 2012 wordt al nagedacht over een IKC (Integrale Kind Centrum). Dat betekent dat op één locatie scholen en andere organisaties gehuisvest worden om kinderen te begeleiden.
Er zijn de afgelopen jaren diverse locaties besproken voor Spanbroek/Opmeer. In juli 2017 was er een raadsbrede steun voor de locatie De Akker. Echter de reacties van de burgers op deze plek en de verkiezingen bracht dat dit besluit weer werd teruggedraaid. Er moest opnieuw gekozen voor een IKC-locatie.
Na een lang burgerparticipatietraject, bleek vorig jaar de voorkeur uit te gaan naar de locatie Bonifatius. Maar ook werd gevraagd het HOSV-A-veld nog te onderzoeken. Dit leidde tot een intentieovereenkomst met het bestuur van HOSV. Dit werd aan de gemeenteraad voorgelegd in juni 2020. Ondanks dat het HOSV-A-Veld verreweg de duurste optie was, wilde de PvdA hiermee akkoord gaan vanwege de ligging.
Echter op het laatste moment zegde het HOSV-bestuur eenzijdig de intentieovereenkomst op, stelde aanvullende financiële eisen en kwamen met onterechte beschuldigingen naar de gemeente. Daarmee was het vertrouwen geheel weg.
De gemeenteraad kon maar 1 besluit nemen: Stoppen met locatie HOSV en onderzoeken wat de beste keuze is een IKC op de Bonifatius-locatie of locatie Akker.
Het IKC blijkt op de Bonifatius inpasbaar te zijn en er is ruimte voor enige groei. Wel vraagt het parkeren hier enige aandacht. De Akker daarentegen is wel goedkoper, er is meer ruimte voor groei en het is ruimtelijk beter inpasbaar. Maar we respecteren ook de burger die duidelijk voor de locatie Bonifatius heeft gekozen. En ook de schoolbesturen zijn een groot voorstander van de Bonifatius.
Het was een moeilijke afweging. De PvdA is akkoord gegaan met de Bonifatius als locatie voor een IKC. Dat deden Gemeentebelangen, CDA en VVD ook. Daarmee was er een ruime meerderheid en is de keuze gemaakt.
We kunnen nu eindelijk gaan bouwen.
Wij feliciteren de scholen, leerkrachten, kinderen en ouders.
De PvdA heeft zich altijd ingezet voor een volwaardig IKC. Die gaat er nu komen.