Reken af op financieel betrouwbare politiek

8 maart 2018

Reken af op financieel betrouwbare politiek.

De gemeente Opmeer heeft haar financiën goed op orde, dit onder acht jaar leiding van de PvdA wethouder Ruud Heijtink. Maar laten we duidelijk zijn de gemeentelijke financiële bomen groeien niet tot in de hemel.

Toch zie je weer loze beloften in de verkiezingsprogramma’s die veel geld gaan kosten.

Zo wordt er bijvoorbeeld door DSV gesuggereerd dat er bij de gemeente een groot financieel overschot zou zijn in de gemeente kas, en dat dit terug gegeven kan worden aan de burger. Dat kan helemaal niet. Het gemeentelijk vermogen is voor een groot deel niet vrij besteedbaar. Maar zit onder meer in het woningbedrijf.(stenen). En je zou er niet aan moeten denken als Opmeer  een artikel 12 status (financiële arme – onder toezicht gemeente)zo zijn. Dan zouden we als gemeente meteen gedwongen worden om een fusie aan te gaan.

gemeentebegroting 2018. Een financieel gezonde gemeente Opmeer

Ook zie je bij een aantal  partijen dat ze de OZB de komende vier jaar –kost wat het kost – niet willen verhogen. Maar vervolgens wel beloven dat de dienstverlening moet worden verbeteren (wat betekent dat of meer ambtenaren of meer kosten automatisering), meer geld naar de zorg moet, etc. En ook een  eventuele andere locatie van de scholen gaat zeker 2 tot 3 miljoen extra kosten. En zo staan er nog meer beloften in de verkiezingsprogramma’s  die allemaal geld kosten. En wie gaat dit betalen? Of waar gaan we dan op bezuinigen? Dat staat er niet.

De partijen zouden – als we betrouwbaar willen zijn voor onze burgers –  hun politieke verkiezingsprogramma moeten laten doorrekenen. De PvdA Opmeer is daartoe bereid.

Waar ben je naar op zoek?