๐Ž๐ฏ๐ž๐ซ๐ง๐š๐ฆ๐ž ๐ฐ๐ž๐ ๐ž๐ง ๐๐จ๐จ๐ซ ๐๐ž ๐ ๐ž๐ฆ๐ž๐ž๐ง๐ญ๐ž

17 juni 2021
In de gemeenteraad is besloten om de wegen (eigendom en beheer) over te nemen van het hoogheemraadschap.
De overname gaat in op 1 januari 2023.
ย
Er zijn een aantal voordelen om de wegen over te nemen. Alle wegen (binnen en buiten de bebouwde kom) zijn dan van de gemeente. De gemeente heeft zelf invloed op het beleid, beheer en onderhoud en is niet meer afhankelijk van het hoogheemraadschap.
ย
๐๐ž๐ก๐ž๐ž๐ซ ๐ค๐จ๐ฌ๐ญ ๐ž๐ฏ๐ž๐ง๐ฏ๐ž๐ž๐ฅ ๐š๐ฅ๐ฌ ๐›๐ข๐ฃ ๐ก๐ž๐ญ ๐‡๐จ๐จ๐ ๐ก๐ž๐ž๐ฆ๐ซ๐š๐š๐๐ฌ๐œ๐ก๐š๐ฉ
Een belangrijke voorwaarde is dat de overname kostenneutraal gebeurt. Dat betekent dat het totaal aan kosten niet hoger is dan wat nu door de inwoners aan het hoogheemraadschap betaald wordt.
Het betaalloket verandert alleen. De kosten voor het hoogheemraadschap gaan omlaag en de de gemeente int de deze kosten vanaf 2023.
De gemeente kan dat alleen doen via de OZB belasting. Deze gaat omhoog.
ย
๐๐ข๐ž๐ญ ๐จ๐ฏ๐ž๐ซ๐ง๐ž๐ฆ๐ž๐ง: ๐ ๐ซ๐จ๐จ๐ญ ๐Ÿ๐ข๐ง๐š๐ง๐œ๐ข๐ž๐ž๐ฅ ๐ซ๐ข๐ฌ๐ข๐œ๐จ
Als de gemeente de wegen nu niet overneemt is er een groot financieel risico. Nu liften we mee met de financiele voordelen omdat alle westfries gemeenten de wegen overnemen.
Als wij Opmeer dat nu niet doet, dan worden we straks hiertoe verplicht. We moeten dan 1 op 1 onderhandelen met het Hoogheemraadschap, waarbij het regionale financiele voordeel vervalt. De kosten voor de inwoners van opmeer worden dan wel fors hoger.
ย
๐Ž๐ฏ๐ž๐ซ๐ง๐š๐ฆ๐ž ๐ ๐š๐š๐ญ ๐ข๐ง ๐จ๐ฉ ๐Ÿ ๐ฃ๐š๐ง๐ฎ๐š๐ซ๐ข ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ‘
Door een motie van PvdA, samen met CDA en GB is het besluit genomen om de wegen niet in 2022 maar in 2023 over te nemen.
De reden hiervoor is dat alle gemeenten in Westfriesland gelijk de wegen overnemen. Dat geeft de gemeente Opmeer 1,5 jaar de tijd om samen met andere gemeente het wegenhebeer te organiseren en niet alleen. Daarmee zijn mogelijk kostenvoordelen te behalen.
๐๐ซ๐จ๐ ๐ซ๐ž๐ฌ๐ฌ๐ข๐ž๐Ÿ ๐Ž๐ฉ๐ฆ๐ž๐ž๐ซ
Heeft u vragen dan kunt u ons bellen of mailen.
De PvdA gaat samen met Groen Links en Partij voor de Dieren richting gemeenteraadsverkiezingen. Wilt u zich inzetten voor een realistisch gemeentebestuur met oog voor een gezond en duurzaam Opmeer sluit u dan aan en wordt actief. Wij zoeken mensen die mee willen denken en mogelijk in de gemeenteraad of in een commissie willen.
T: 06 52 02 16 16
W: www.opmeer.pvda.nl