STOP Herverdeling gemeentefonds

14 september 2020
De PvdA Opmeer ondersteunt van harte de opstelling van de gemeente Opmeer om de herverdeling van het Gemeentefonds te stoppen en meer geld van het rijk te krijgen voor het sociale domein. Zie hieronder het persbericht dat hierover verzonden is.
Opmeer steunt resolutie ‘stop herverdeling gemeentefonds’
Op 25 september 2020 steunt Opmeer een resolutie die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) oproept om niet akkoord te gaan met de herverdeling van het gemeentefonds. Tevens wordt verzocht om meer middelen voor het sociaal domein beschikbaar te stellen. De gemeente Opmeer steunt daarmee het initiatief van Jelle Beemsterboer (gemeente Schagen). Al meer dan 40 gemeenten ondersteunen de resolutie.
Minder geld voor kleine gemeenten
Minister Ollongren heeft een rapport naar de Tweede Kamer verzonden over de herverdeling van het gemeentefonds. Grote gemeenten krijgen meer, kleine gemeenten minder. De kleine gemeenten worden daarmee opnieuw geraakt. Naast de te korte middelen die zij krijgen voor het sociaal domein, komt hier een korting door de herverdeling bovenop. Het is nog een voornemen. Met de resolutie willen gemeenten voorkomen dat dit voornemen daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Grote gevolgen van een herverdeling voor Opmeer
Het college van Opmeer voorziet grote financiële gevolgen voor Opmeer als de herverdeling doorgaat. Wethouder Herman ter Veen legt uit wat deze zijn. “Wij zijn momenteel bezig de begroting voor 2020 en verder sluitend te krijgen. Daarbij moeten we vooral ingrijpende besluiten nemen als gevolg van de tekortkomende uitkering van het rijk voor het sociaal domein. De gemeenteraad neemt in november deze besluiten.
Als de herverdeling doorgaat betekent dit voor Opmeer dat wij naar verwachting ongeveer € 58,- per inwoner minder ontvangen van het rijk. Dan moeten we opnieuw moeilijke besluiten gaan nemen om de begroting sluitend te krijgen. Dit is onverteerbaar. Wij roepen daarom, evenals vele andere gemeenten, de VNG op om alles op alles te zetten om de herverdeling niet door te laten gaan. En daarnaast met evenveel prioriteit het rijk de noodzaak in te laten zien voor het verhogen van de uitkeringen als gevolg van de toenemende kosten in het sociale domein.”
Het college van Opmeer roept andere gemeenten op om zich ook aan te sluiten bij het initiatief van Jelle Beemsterboer. “Zo maken we ons als kleine gemeenten samen zo groot mogelijk richting het kabinet. Zodat ze niet om onze oproep heen kunnen!”.